För politik är personligt

söndag 17 januari 2010

Dalí, Dalí!

I helgen var jag och såg Dalí-utställningen på Moderna, tillsammans med minst 1 000 andra konst-sugna stockholmare som tydligen fått precis samma idé precis samtidigt. :-)

Utställningen var bra, men det är lite svårare att njuta av konsten när det är en tjock mur av människor framför tavlorna... Men efter en halvtimmes köande (!) var det bara att göra det bästa av situationen! Nästa gång tänker jag dock inte vänta till utställningens sista dag innan jag tar mig dit.

Tack vare trevligt sällskap och rolig konst blev det ändå en upplevelse!

Det var inte bara Dalí som ställde ut, utan även italienaren Francesco Vezzoli. Fick jag ta hem en tavla, så skulle det blivit Vezzolis version av Anita Ekberg badandes i Fontana di Trevi. Tyvärr hittade jag ingen bra bild (man får inte ta foton på museet), men jag hittade något bättre. Vezzolis gästblogg-inlägg från 2008, där han bloggar om just - Anita Ekberg. Flera av Vezzolis verk föreställde Anita Ekberg i någon form. För många italienare, och andra, är hon fortfarande en ikon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar