För politik är personligt

fredag 10 juli 2009

Hur vill vi ha politikerna?

Hemma i föräldrahemmet följer jag den lokala debatten och läser Hallandsposten, HP. Förutom att HP har en riktigt humoristisk rubriksättare, eller vad sägs om rubriker som "Golvplaner har inte fallit till marken", "En vågad invigning" (japp, en badplats som invigdes), och "Den klapprande skons återkomst", så ägnas ibland flera sidor åt olika insändare. I gårdagens tidning debatterade en lokalpolitiker frågan "Hur vill ni ha oss politiker?".

Artikeln fick mig att tänka på vad jag tidigare skrivit om Eva-Britt Svenssons syn på politikerlönerna. Om jag fortsätter mitt resonemang, är det då inte rimligt att även lokalpolitikerna gavs ersättning för sitt arbete? Varför bygger vårt politiska system på frivillighet på lokal nivå, och högre ersättning ju högre upp i kedjan politikern befinner sig? Tycker vi inte att de lokala besluten är viktiga?

Det har ju snarare skett en maktomfördelning mellan stat, landsting och kommun. Skolan har kommunaliserats, äldrevården bedrivs kommunalt och sjukvården bedrivs i en mischmasch mellan kommun och region/landsting och en väldigt liten statlig kaka. Var det meningen, att beslut som rör vård, skola och omsorg skulle tas av fritidspolitiker som inte ens har tid att öppna mailboxen, än mindre faktiskt läsa igenom alla tjocka luntor handlingar? Fatimas vilda idé är att arvodera kommunfullmäktigeledamöterna, och ge dem mer ansvar. Så kan nämnderna skrotas.

För någon tid sedan diskuterades varför så många unga, lovande politiker hoppade av sina uppdrag i kommunerna. Men Fatima Svanå påpekar i sin artikel att som heltidsarbetande förälder hinner man inte med lika mycket på sin fritid som pensionärerna gör. Så är det också pensionärerna som sitter kvar på sina uppdrag. Jag kan misstänka att sammansättningen av ledamöterna också återspeglas i besluten, det är ju det som är meningen.

Kanske ska vi göra som Fatima föreslår, ta sommaren 2009 och fundera. Har vi verkligen det optimala (fritids)politikersystem vi förtjänar?

Sen kan jag inte låta bli att skvallra. Under rubriken "Lagfarter" i lokaltidningen kan idag läsas att en viss Karl Fredrik Ljungberg köpt en villa i Tylösand för 6 miljoner kronor. Grattis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar