För politik är personligt

måndag 13 juli 2009

Eva-Britt Svensson gör det!

Jag har ju haft lite åsikter om Eva-Britt Svensson tidigare, men det här gillar jag! Det känns så demokratiskt, och lite coolt att hon vågar utmana den förhandstippade Barroso. Och jag tycker hon har en poäng om de "stängda rummen". Att öppet våga kandidera och (riskera att) bli nedröstad är faktiskt få förunnat när det gäller maktpositioner. Jag minns själv ett rektorsval häromsistens... Och diskussionen om hur offentliga tillsättningar av myndighetschefer ska gå till. De "stängda dörrarna" gynnar knappast kvinnliga kandidater, det är mitt förhandstips i alla fall.

Men framförallt, lite öppen konkurrens har ju ingen dött av. Eller hur, Barroso?

Förtydligande: Eva-Britt kandiderar till posten som Presiden of the Parliament, talman. Inte till ordförande för kommissionen. Hennes motståndare är Jerzy Busek, före detta premiärminister i Polen. Problemet är då att han utropades till vinnare för ett år sedan...



Eva-Britt for President! (Med förbehållet att hon då måste behålla lönen, och att hon inte får lägga tid på att boka RyanAir-biljetter. Tack.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar