För politik är personligt

söndag 3 maj 2009

Vad ska man rösta på?

Den lata söndagen fortsätter, med att jag gjorde det här testet. Enligt testet ska jag rösta på moderaterna i EU-valet. Men jag tycker det var en väl drastisk slutsats. För det första hamnade jag mellan moderaterna och socialdemokraterna - vilket sammanfattar min politiska förvirring (eller möjligen de båda partiernas positioneringsstrategier). För det andra har jag redan bestämt mig för vad jag ska rösta på, och det lutar mer åt person än parti i just det här valet.

Som någon uttryckte det, i EU-valet har man råd att chansa lite. Fast det är inte så jag vill se det. Men jag tror att om jag ska rösta på en person, som kommer vare en av 18-21 svenska ledamöter av totalt 785 (!), då ska det vara en färgstark person som har styrka att fortsätta stå för sina åsikter även i ett sammanhang där Sverige och en svensk ledamot är så litet, så litet. Det handlar om att personen dels måste övertyga sitt eget parti förstås, dels skaffa sig inflytande i gruppen. Och det sistnämnda kräver en del politisk retorik och skinn på näsan. För att inte tala om övertygelse och vilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar