För politik är personligt

söndag 11 oktober 2009

"You come from one of the largest countries in the EU"

Nyss hemkommen från Bryssel och ovanstående påpekande ringer i öronen. Vi stackars svenskar tror ju att vi är så små. Bara 9 miljoner invånare å allt. Så jag blev lite konfunderad när det påpekades att jag kommer från ett stort land. Hela min självbild utmanades liksom.

För de som känner mig väl så är det ingen hemlighet att geografi inte är min stora grej. I princip så hittar jag ju dit jag varit, och kan placera länder jag varit i rimligen på en karta. Men de länder jag inte varit i är lite mer flytande...

Men ändå, jag vet ju att Sverige är stort och obefolkat. Men har liksom aldrig satt det i perspektiv så innan. Så vi blev ju tvungna att lista ut vilka som är EUs största länder. Topplistan blev som följer: (nuvarande 27 medlemmar, kandidatlandet Turkiet icke-inräknat)

1. Frankrike
2. Spanien
3. Sverige

Det innebär alltså att vi med lätthet skulle kunna få plats med en sådär 40 miljoner människor till på vår area. Vilken tillväxtpotential!!

PS: Lovar att vara lite mer närvarande på bloggen från och med nu. Jag tänker mig en 30 minuter om dan.

3 kommentarer:

  1. Stort men glestbefolkat land. Som jämförelse så är Sverige lite störe än Californien till ytan men har ungefär lika många invånare som lilla delstaten New Jersey.

    SvaraRadera
  2. Mycket läsande och lite inlägg nu med tanke på ditt löfte ;)

    SvaraRadera