För politik är personligt

lördag 14 november 2009

Grön vägskatt och 90-tal

Lördag morgon, och dags för multi-tasking. Idag läser jag text-TV samtidigt som jag bläddrar genom skivsamlingen, pratar i telefon och äter frukost.

Min skivsamling packades ned nån gång -99 och packades först upp 10 år senare. De senaste tillskotten är blygsamma, en skiva från jazzfestivalen i somras och From Gagarin's point of view med EST som jag fick av en kompis för ett tag sen.

Nu kan man tro att jag är någon slags jazz-älskare. Så är dock inte fallet, en vidare snabbtitt avslöjar mitt povra urval. Joe Cocker, Leonard Cohen, Sophie Zelmani och Titiyo står bredvid ABBA- Greatest Hits, Maximum dance 9/97, Hits 93 vol. 4 och Snutarna Greatest Hits. Är det nån som kommer ihåg Snutarna? Och hiten "Vill du bli min polis?" Ok, jag var 15, vad är din ursäkt? :-)



Men tillbaks till text-TVn. Dagens nyhet: Holland planerar att införa grön vägskatt.

Det låter ju lovande till en början, syftet är att minska koldioxidutsläppen och trafikstockningarna. Holland är ju ett litet land med många mnniskor och bilar, så det kan nog behövas. Men genomförandet? Varje fordon förses med GPS-sändare som "spårar hur många kilometer som körs samt när och var det sker. Uppgifterna överförs sedan till en myndighet som sänder ut fakturan." (från text-TV på fyran)

För det första, det måste ju resa en del frågetecken kring integriteten och privatlivet. Något för piratpartiet att reagera över, återigen vill man använda teknik till att ta reda på massa onödig information som man faktiskt inte egentligen behöver.

Och för det andra, det finns så många bättre sätt att beskatta körd kilometer, som inte alls har samma implikationer vad gäller kartläggning av privatpersoners körvanor. Bensinskatten är tillexempel en effektiv skatt både per kilometer och framförallt gällande hur tung foten är på gaspedalen. Och vägtullar beskattar ytterligare om man väljer att köra sina kilometer just där alla andra kör. Vägarna i Holland är idag tullfria, så varför inte börja i den ändan?

Någon annan som också reagerat på den gröna vägskatten. Dessutom med en ganska intressant konspirationsteori på slutet.

Eftersom jag själv inte har någon bil, så tar jag en lördagspromenad istället.

5 kommentarer:

  1. Det roligaste med denna text är att du träffande nog kallar en myndighet för en syndighet.

    SvaraRadera
  2. *haha* :-) freudian slip, som dom säger... Rättar på en gång! Men nog blir det en syndighet alltid...

    SvaraRadera
  3. GPS-spårare? Overkill. Kommer ihåg hur det var när jag var liten, och mina föräldrar hade en dieseldriven Peugeot. Varje gång vi var i Danmark skulle räkneverket stämplas. Ändå var det alldeles omöjligt att spåra var mina föräldrar kört i övrigt (och hade kunnat vara det även då, om de velat betala kilometerskatt i Danmark trots att det inte var nödvändigt)...

    SvaraRadera
  4. Nu väntar vi på nya spännande inlägg Maria. ;)

    SvaraRadera
  5. Asså.... nu har jag i alla fall lagt upp en till. :-)

    SvaraRadera